Hopp til innhold

POP COWBOY 1994 -2024
Nils Erichsen Martin

06. apr 16:00 – 16. jun 15:00

2024 /

Kunsthall Grenland har den store gleden av å invitere til åpning av jubileumsutstillingen POP COWBOY av Nils Erichsen Martin. Åpningen markerer at det er 30 år siden Nils Erichsen Martin gikk ut fra SHKS med hovedfag i keramikk (1994).

Nils Erichsen Martin er en sjelden svale i norsk og nordisk samtidskeramikk. Hans keramiske skulpturer har et helt eget formspråk, ulik alle andre kunstnere i norsk kontekst. Et hovedgrep i møte med kunsten hans er blandingen av ulike teknikker og medier, en lek og miks av kubistisk inspirert tegning, pop art maleri på keramiske vegg objekter samt frittstående skulpturer.

I sine tidlige ungdomsår fikk Nils Erichsen Martin undervisning i klassisk kunst, både tegning, maleri og skulptur. Som student på 1980 tallet , ble interessen for leire etablert for fullt i en utvikling vekk fra det figurative. Formularet som han etablerte  på denne tiden har han holdt fast på frem til i dag, vegghengte relieffer med tegning og 2 dimensjonalt maleri, en god porsjon optisk forvrengning og klare referanser til kubister som Piccasso og Ferdinand Léger. I den senere tid har arbeidene til Nils Erichsen Martin økt i størrelse og fremstår oftere som frittstående skulpturer på gulv eller podier. Arbeidene til Nils Erichsen Martin skiller seg fra flertallet samtidskeramikere i tradisjonen etter Peter Volkous, gjennom sitt fokus på feilfrie detaljer, glatte overflater, nesten på grensen til det upersonlige. Bak dette nesten industrielle uttrykket ligger en utforskning av nærmere 30 år med populær og urban subkultur, kanalisert gjennom mote, gatekunst, kampsport, punk og skating.

Nils Erichsen Martin (f. 1969) bor og arbeider i Oslo. Han har en Master fra Kunsthøyskolen i Oslo, avdeling keramikk. Hans arbeider er kjøpt inn av flere store museer i Norge og Norden. Han har hatt en rekke store separatutstillinger i Norge og deltatt på flere store mønstringer i Danmark, Kina og USA. For tiden har han 10 årig kunstnerstipend. Våren og høsten 2023 arbeidet han frem flere nye skulpturer til utstillingen på verksted 1400° i Porsgrunn.

IMG_7129 Stor
L1000584 Stor
IMG_7123 Stor

 

 

 

Utstillingen er støttet av:

KR_Kulturrådet
be3c6504fb36001a75785f1894e88c0d81ac65f9

Nils Erichsen Martin –
dyp og overfladisk
POPkeramikk

Av: André Gali

Nils Erichsen Martin (f.1969) har de siste 30 årene etablert seg som keramiker, tegner og maler med et stramt figurativt formspråk som peker mot popkunstens karikerte figurer og motiver. Formmessig kan tegningene gi assosiasjoner til kubismen, særlig Fernand Légers egenartede variant – tubismen (som i det engelske ordet for rør), samtidig som de gir en følelse av enkel dataassistert konstruksjon1. 

De keramiske arbeidene hans er ofte vegghengte relieffer eller frittstående skulpturer som har funnet seg en litt uavklart plass mellom det to-dimensjonale og det tre-dimensjonale. I arbeidene kombinerer han ofte tegninger og malerier med form som ser støpt og masseprodusert ut. Motivene kan være tilforlatelige, en som spiller gitar, en som skater, noen som sykler, bokser eller spiller biljard. Hverdagslige og «lette» motiver fra ting han ser rundt seg i verden eller på Youtube. Ofte kan det være et underlag av humor i motivene, lek med keramikkfaget og referanser til egne verk. Paletten varierer fra gråtoner til lystige og sterke farger som gul, orange og lilla. Forholdet mellom de keramiske formene og tegningene kan i noen arbeider virke tilfeldige og minne om collager. Verkene oppleves likevel stilsikre og presise med en tydelig visuell signatur. 

Martin har vist kunsten sin på toneangivende arenaer for billedkunst og kunsthåndverk, som Kunstnerforbundet, Årsutstillingen, Tendenser og Galleri Format. Han har stilt ut internasjonalt blant annet i London, New York og Beijing. Han er innkjøpt av Nasjonalmuseet, KODE og andre anerkjente museer og samlinger for kunst og kunsthåndverk, men han er nok en keramiker som ikke så lett lar seg plassere innenfor de vanlige begrepene og samtalene som samtidskeramikken i Norge og internasjonalt har dreid seg rundt. 

Fra materialitet til konsept

Som student på Statens Håndverks og Kunstindustriskole (SHKS) i Oslo på det ironiske, konseptuelle og grenseoverskridende 1990-tallet ville han kanskje markere avstand til det samtidige kunsthåndverkets tilblivelseshistorie; fra etableringen av Norske kunsthåndverkere på midten av 1970-tallet til begynnelsen av 1990-tallet, da en mer konseptuell vending og en ny generasjon keramikere fikk fotfeste. Litt forenklet kan vi si samtidskeramikken i etterkrigstiden etablerte seg som en kunstart og løsrev seg fra brukskunstens domene, og at en generasjon med toneangivende kunstnere med blant annet Marit Tingleff, Yngvild Fagerheim og Torbjørn Kvasbø i spissen og der håndverk, materialitet, eksperimentering med form, brenning, glasurer - og utforskning av filosofiske og politiske problemstillinger - formet idéen om hva kunsthåndverk og keramikk kunne og skulle være. 

Selv om mye keramikk på 1970 og 80-tallet også var gjenstand for bruk; som tallerkener, kopper, vaser med mer, skilte det seg fra Scandinavian Design og brukskunsten med at vekten var på hver tings egenart og at verdien ikke lå i funksjonaliteten, men i det kunstneriske uttrykket. Det ble eksperimentert med materialer, glasurer, teksturer, farger og brenneteknikker slik at uttrykket ble organisk og fikk frem materialets kvaliteter. 

Mens brukskunsten hadde løftet opp dogmet om at form følger funksjon, gikk kunsthåndverkerne langt i å etablere et eget paradigme som ville inn i materialenes irrganger for å skape estetiske uttrykk man ikke hadde sett før. Det var gallerirommet, verkstedsutsalg og kunstindustrimuseene som var rammen disse kunstnerne ønsket å jobbe innenfor, ikke butikken. Både verkstedsprosessen, det at man jobbet tett på materialet og formet det direkte, og at gjenstanden ble regnet som kunst og ikke vare, var viktig. Hos flere kunstnere ble det skulpturelle vektlagt og mange jobbet – og jobber – med store volumer.

(Les resten av teksten til André Gali i utstillingskatalogen.)

Foto i toppen av siden: Aliona Pazdniakova

Scroll til toppen