Hopp til innhold

Compose Decompose Pause

14. aug 19:00 – 13. sep 16:00

2020 / Utstilling /

Beatrice Guttormsen | Kari Kolltveit | Erika Reed | Sigvei Ringvold

Linn Svensson | Magnus Vanebo | Ina Vang

Kunsthall Grenland har gleden av å invitere til åpning av utstillingen Compose Decompose Pause

Fredag 14.08 kl. 19.00

Utstillende 7 kunstnere har alle bakgrunn fra Kunsthøyskolen i Oslo, og har siden pandemiutbruddet i mars måned disponert kunsthallens lokaler som studio for egne arbeider og prosjekter:

Sigvei Ringvold, Ina Vang, Beatrice Guttormsen, Linn Svensson, Erika Reed, Magnus Vanebo og Kari Kolltveit.

Nedstengningen av samfunnet som følge av Covit-19 har bidratt til at kunstnere under utdanning har måttet forholde seg til stengte skoler og verksteder. Behovet for å adressere de utfordringer som særlig uetablerte kunstnere har stått i og fortsatt står, har vært utgangpunktet for dette prosjektet.

Kunstnerne har i perioden arbeidet med egne prosjekter som enten allerede har vært påbegynt, som endel av KHIO studiene, eller som har blitt utløst av erfaringer og tanker i kjølvannet av pandemiutbruddet. Sigvei Ringvold har fungert som gruppens kurator og har selv bakgrunn fra Porsgrunn.

Utstillingen står i perioden 14.08 – 13.09 2020

Compose Decompose Pause

Tekst av Sigvei Ringvold

Nå er sløret av kontroll og system blitt trukket til side av et knøttlite vesen som unnviker seg definisjonen vesen. Den lille støvballen føkker det til for absolutt alle. Menneskene. I denne unntakstilstanden av isolasjon, arbeidsledighet og økonomisk krise, blir sannhet, frihet, tillit, ansvar ord med konkret mening igjen. Innhold og tilstedeværelse likeså.

Og akkurat nå vet jeg ingenting.

Jeg fortsetter å arbeide.

Klipper opp tegninger og trykk og lager kollasjer; en dystopisk drage, et sprengt portrett med gjennomsiktig støvmaske, en blodengellungenattsvermer. Tegner noe som kan bli en slags inntørka fostermumie i et digitalt nettverk.

Jeg sitter og ser på alle kollasjene festet på veggene som spredte slintrer. Vesener som vokser ut av gamle og nye arbeider. Opprevne, spredte, sammenvoksende figurer som brer seg utover gulvet og oppover veggene.

Restene som blir tilbake fra utklippene limes sammen og henger som en fillete papirskulptur i luften. De løsrives og møtes. Hele tiden vurdere, lete, prøve, løfte, kaste, se hvilke deler som vil sammen. Flytte, kaste, bevege på en djerv, ukalkulert, men bestemt måte.

Hva er det med Korona som gjør at jeg kjenner meg fri? At vi våknet opp til at det ikke er vi som bestemmer. At virkeligheten ikke er et forutsigbart fint system. At maskineriet ikke lenger kan lulle oss inn i vrangforestillingen om at alt er under kontroll. At menneskene stopper opp og planeten trekker pusten.

IMG_20200520_210636

Beatrice Guttormsen

Utdrag fra en dagbok juli 2020

Beatrice Guttormsen har en mastergrad i medium og materialbasert kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo. Hun bruker hovedsakelig personlig materiale, som egne tekster, dagbøker og fotografi som grunnlag for arbeidene. På denne måten arbeider hun med minnet, med hva som trigger ditt og mitt minne med tegning som medium.

beatriceguttormsen.com

beatrice.gutt

IMG_3727 (1)

Kari Kolltveit

Muskelminner

Ullfilt, latex, boktrykk, collagrafi, broderi

Hagen var full av gammelt gress som satt fast i begge ender. Jeg gravde opp nok plass under plommetreet til å plante en pose gulrotfrø. Jeg prøvesmakte alle gulrøtter som nærmet seg fem cm. En dag jeg satt og voktet gulrøttene mine, så jeg at det var en tykk liten larve som hadde spist seg en hule i en av gulrøttene. Jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle håndtere situasjonen, så jeg ble sittende og studerte larven. Plutselig kom en lang, sort og rød snylteveps, spiddet larven på midten og la egg inni den. Etterpå var larven fremdeles levende. Jeg reiste meg og gikk aldri tilbake.

Gjennom trykk, publikasjoner og objekter arbeider Kari Kolltveit med politiske kommentarer og tema som sårbarhet og strategier for overlevelse. Det handler om å kunne finne mening i det absurde og meningsløse, og å overleve i en kaotisk, irrasjonell og truende verden.

@kari_kolltveit

IMG_3715

Erika Reed

Da innkommende seilskuter på 1800-tallet dumpet ballasten sin i fjorden, introduserte de uvitende en rekke ulike blindpassasjerer i form av «fremmede» plantefrø. Under oppholdet på Kunsthall Grenland har billedkunstner og kunsthåndverker Erika Reed høstet ballastplanter fra veigrøfter og vassdrag rundt omkring i Porsgrunn. Plantene er tørket, kokt og banket til en jevn fibermasse, og massen er formet til et fragilt og gjennomskinnelig papirmateriale på spesialbygde filtreringsrammer. På veggen beskriver papirfragmentene et landskap som speiler spredningen av ballastplanter langs Telemarkskysten. Prosjektet er en form for materiell kartlegging, og utforsker tema knyttet til tilhørighet, flyktighet og virkekraft.

erikareed.com

IMG_20200524_214245

Sigvei Ringvold

Break Open

Kollasj, trykk og tegning på papir

Sigvei Ringvold studerer grafikk og tegning ved kunsthøgskolen i Oslo. På Kunsthall Grenland i sommer har trykk, tegninger og papir blitt revet opp og rester anvendt som materiale til oppbygging av nye former. Det firkantede formatet omformes til skulpturer som svever, gror og kaster skygger i rommet. Viltvoksende sammenfiltrede systemer er i oppløsning men gir liv til nye vesener. Temaet kretser rundt nedbrytning og fragmentering som forutsetning for nytt liv.

@myselitt

IMG_20200706_200233_573

Linn Svensson

Om natten

Kvilting og appliaksjonsbroderi

Linn Svensson har en bachelorgrad i medium och materialbaserad konst från Konsthögskolan i Oslo. Hennes arbeten fokuserar på mötet mellan betraktaren och verket, och hur ett medium kan skapa ramar för tolkning. I hennes tidigare verk så har hon jobbat med illustration och textilt hantverk, där hon bland annat har utforskat dissonans mellan olika estetiska traditioner och textuellt innehåll.

I verket skapat för utställningen Compose decompose pause så har hon jobbat med troperna som formar en betraktares bildvärld, och hur dessa troper informerar oss om vad vi är menade att känna och tänka.

@linn.svensson.am

mangnus

Magnus Vanebo

Vanebo er for kunstverden hva bridgeblanding er for babyboomers: en absolutt nødvendighet. Ikke nok med det, han er også for kunsten hva logikk er for det offentlige ordskiftet: totalt oversett, men viktigere og viktigere for hver dag som går.

Han jobber med en rekke forskjellige materialer og uttrykksformer. Under oppholdet i Porsgrunn, har maleriet stått i fokus — inspirert av tysk ekspresjonisme,  arbeidene til Carl Jung, og forholdet mellom det høye og det lave.

@bananihue

Porselenskirke

Ina Vang

Ina Vang går siste året på bachelor i tekstil ved Kunsthøgskolen i Oslo. Hun jobber flermedialt med bl.a skulptur og tekstilbaserte installasjoner med innslag av fotografi og video. Hun er opptatt av hverdagslig tematikk hvor hun stiller spørsmål ved samfunnets gitte sannheter på en absurd og humoristisk måte. I Kunsthall Grenland viser Ina Vang arbeider som er en del av hennes større prosjekt Just a basic bitch. Hun har strikket en drakt av en naken kvinnekropp som hun kler på seg og fotograferes med i ulike hverdagslige settinger. Videre lar hun seg inspirere av vår higen etter å framstå som vellykket, og hvor ukritiske vi kan være til samfunnets definisjoner av skjønnhet og vellykkethet. I verkene som vises her ser vi at Just a basic bitch, har tatt årets litt annerledes sommerferie i Porsgrunn.

@inavangina

@just_a_basic_bitch

Glimt fra studioprosessen

Scroll til toppen