Hopp til innhold

Chinese Stories, part 2

10/08-2013

2013 / Arkiv /

Chinese Stories, part 2

I august vises ”Chinese Stories, part 2” – film- og videoarbeider av Dong Wensheng og Gao Shiqiang.

10.-16. august: Dong Wensheng: Zing Zhe, Mei Yu, XiaoShu
17.-25. august: Gao Shiqiang: RED
Filmene vises i Prosjektrommet, kulturhuset Ælvespeilet. Gratis inngang.

Shiqiang/ Wensheng representerer en ny retning innenfor det kinesiske samtidskunstfeltet, der kunstnere født etter 1970, aktivt tar del i å nyskrive den samtidige kunsthistorien gjennom et vidt spekter av kunstneriske virkemidler. Felles for begge kunstnere, er en form for gjenoppdaging av historien som kombineres med en sterk fastholdelse av tradisjoner. Kunstnerne skaper nye egne historier som blander kunnskap fra både gammel og ny tid, uten å være redde for om fortellingene som skapes fremstår som forfeilet.

 

I sin kunst fokuserer Dong Wensheng (1979) på gjenoppdagelse av estetikk med utgangspunkt i Jiangnan-provinsen, der ”Jiangnan” som begrep er direkte relatert til en kontekstualisering av den kinesiske tradisjonen. Arbeidene hans representerer en nostalgisk lengsel og anerkjennelse av denne tradisjonen i et moderne og politisk sekularisert post tradisjons-samfunn, der hans høyst særegne bruk av symbolske elementer representerer denne tradisjonelle kulturen. Hans kunstneriske virke skifter mellom fotografi- og videoinstallasjoner, ofte med en mystisk, surrealistisk og nesten bisarr karakter. Han forsøker å etablere en ny basis og et nytt verdisystem, med utgangspunkt i de tradisjonelle kinesiske holdningene. Wensheng bor og arbeider i Changzhou, Kina.

 

 

Gao Shiqiang (1971) tilhører generasjonen kinesiske kunstnere som gjennom å radikalt sette spørsmålstegn ved etablerte sannheter, har endret kinesisk samtidskunst. Han var med på å starte bevegelsen for Kontekstuell skulptur på 1990-tallet, der symbolsk mening og kompleks kontekst betød et brudd med den gjengse konseptualismen. Senere har han arbeidet utstrakt med video og utviklet videoskulpturer (en forening av film og objekter), samtidig som han lager et stort antall filmer. Innholdsmessig spenner filmene fra bearbeidelse av folklore til personlige betraktninger til refleksjon over den kommunistiske bevegelse til teatralske eksperimenter. Shiqiang underviser på Institutt for eksperimentell Kunst ved det Kinesiske Akademiet for Kunst i Hangzhou.

Scroll til toppen